חומות מגדל דוד

על חומותייך ירושלים

נכתב ע"י: קהילה כותבת
|
17/12/2018
215

בשנת 586 לפנה"ס בתאריך עשרה בטבת, נבוכדנצר מלך בבל שם מצור על ירושלים, כעבור כמה חודשים הובקעה העיר. את בית המקדש שרפו ואת חומות העיר ניתצו.

נעשה רגע הילוך מהיר ונקפוץ 2,555 שנה קדימה – בתאריך עשרה בטבת שנת תש"ל (1969) סיימה עיריית ירושלים לשפץ את חומות העיר העתיקה שנפגעו במהלך שנות השלטון הירדני ובמהלך מלחמת ששת הימים.

כך, כדרכן של חומות ירושלים, שנחרבו כמעט בכל פעם שירושלים נכבשה ונהרסה, הן מציינות באותו תאריך את נבואת נפילתן ההיסטורית ואז את שיקומן כחלק מסיפורה של מדינת ישראל בימינו ואת סיפור העם היהודי בכלל.

נדלג עוד 49 שנים קדימה והנה אנחנו ב 2018, חומות העיר משמשות כרקע לחזיונות ומופעים, פסטיבלים, סיורים, ניגונים וסיפורים אינסוף.

מצודת מגדל דוד, מבט אל העיר העתיקה

מצודת מגדל דוד, מבט אל העיר העתיקה

חומות העיר כבר לא משמשות כחומות הגנה על העיר, הן ניצבות בביטחון ובלי פחד כמעטפת לעיר העתיקה שמכילה בה את כולם. הן לא מגדרות בין העיר החדשה לישנה אלא מקבלות את פני כל בשבעת שעריה הפתוחים.

מגדל דוד הוא חלק בלתי נפרד מתוואי חומות העיר וגם הוא מספר סיפור בן אלפי שנים של חורבן ובניין. כל חדר ומגדל במצודה הן עדות לשלטון ותקופה כאן בירושלים. כל שכבה מספרת סיפור וזיכרון.

ממרום מגדל פצאל ניתן לראות את כל העיר, תצפית של 360 מעלות על ירושלים החדשה והעתיקה, מכאן רואים את השכבה העליונה, את פני העיר ירושלים כיום, עיר שחוברה לה יחדיו ועיר הבנויה שכבות וסיפורים. אבל יותר מזה ניתן לראות את האנשים ההולכים ברחובותיה.

מוזיאון מגדל דוד – מוזיאון העיר ירושלים הוא אולי השער השמיני בחומות העיר. כבר לא מבצר אלא מצודה מרהיבה הפותחת את חדריה לכולם ומתחדשת יחד עם העיר ירושלים כולה בכל התחומים והרבדים. מגדל המשמש מעבר בין החדש לישן, בין שדרת ממילא לשדרות השוק והעיר העתיקה, בין הסיפור של ירושלים בעת ההיא לסיפור המתחדש של ירושלים האחרת.

אנו מזמינים אתכם לבוא לבקר בימים הקרובים סביב תאריך עשרה בטבת. ללמוד את סיפור תולדותיה של ירושלים, לבקר בחדר בית ראשון, לראות הולוגרמה של בית המקדש ולהבין את פאר תקופת שלטון ממלכת יהודה כאן בתוך החומות, וכך גם להבין את גודל החורבן. ביציאה מהמוזיאון תוכלו לבחור אם להמשיך לעבר הכתל והעיר העתיקה או לעבר העיר החדשה. סיפור של תקומה וחורבן או יותר נכון חורבן שבסופו תקומה.

מצודת מגדל דוד, מבט אל העיר החדשה

מצודת מגדל דוד, מבט אל העיר החדשה

כהכנה לביקור אספנו כאן עשר נקודות על עשרה בטבת –

  • עשרה בטבת חל בתאריך העברי שבו בשנת 588 לפנה"ס החל המצור של נבוכדנאצר מלך בבל על ירושלים, והוא אחד מארבעת ימי התענית היהודיים לזכר חורבן בית המקדש.
  • לאחר שהוקם המקדש השני בטל הצום, אך כששב ונחרב חזרה תקנת הצום לקדמותה.
  • עשרה בטבת הוא הצום הקצר ביותר מבין הצומות. הוא נמשך מעלות השחר ועד הערב, אך מכיוון שהוא חל בחורף בחצי הכדור הצפוני של כדור הארץ, הוא קצר יחסית.
  • עם השנים נוספו לעשרה בטבת משמעויות נוספות בהתבסס על אירועים נוספים שקרו בסמיכות לו: ציון מותם של עזרא ונחמיה שהיו למנהיגי העם בתקופת שיבת ציון, ותרגום התורה ליוונית ("תרגום השבעים"). חז"ל אחדו את האירועים הללו וקבעו את יום התענית על פי זמן המאורע האחרון.
  • הלכות הצום ייחודיים לו: אסורים בו רק אכילה ושתייה, ואם חל בשבת, הוא דוחה אותה. זאת ועוד, הצום דוחה גם את השמחה של שבעת ימי המשתה של חתן.
  • בסוף שנות ה-40 הוסיפו משרד הדתות והרבנות הראשית לעשרה בטבת את יום הקדיש הכללי – יום זיכרון ליהודים שמקום קבורתם וזמן פטירתם אינו נודע.
  • מחלוקת עמוקה התעוררה בתחילת שנות ה-50 בין מנהיגי הציונות הדתית למנהיגי השמאל הציוני כאשר דנה הכנסת בחוק "יום הזיכרון לשואה ולגבורה". הראשונים סברו כי יש לציין את יום השואה בעשרה בטבת, כהמשך ישיר לקשר שנוצר עם יום הקדיש הכללי לזכר קורבנות השואה. ואילו האחרונים ביקשו לציין אותו בכ"ז בניסן ולקשרו ליום פריצת מרד גטו ורשה, כפי שלבסוף הוכרע.
  • הצמים בעשרה בטבת נוהגים שלא לשמוע מוסיקה שמחה במהלך היום. בשנה שעברה (2017) הואשמה תחנת הרדיו גלגל"צ על ידי גורמים דתיים בזלזול וחילול היום כאשר קבעה בו את השמעת המצעד הבינלאומי השנתי.
  • על אף תנופת ההתחדשות היהודית בישראל של השנים האחרונות, ניכר כי יום הצום בעשרה בטבת עדיין איננו תופס מקום משמעותי בעולם התוכן היהודי-חילוני. יש המייחסים זאת לבחירה מכוונת לעסוק יותר במנהגים ומסורות שבמרכזן סיפורי גבורה שאינם דווקא דתיים, וכאלו הטוענים כי קיימת העדפה לתכנים יהודיים שהתענית אינה במרכזם.
  • השנה צום עשרה בטבת יחול ביום שלישי לפנות בוקר ב 4:57 ויצא ביום שלישי בערב ב17:00.

 

אולי יעניין אתכם גם:

כתיבת תגובה

יש לכם מה להגיד ?

*