צילום: עמוס צוקר

"הבנו שאנחנו חלק מאירוע היסטורי"

קהילה כותבת |27/06/2019|33
שיתוף פוסט

כשחושבים על מלחמת ששת הימים ועל איחוד ירושלים, כמעט אוטומטית התמונה הראשונה שעולה בראש היא התמונה האייקונית של הצנחנים העומדים מול הכותל, אותה צילם הצלם דוד רובינגר. תמונה מרגשת זו, המתעדת את הצנחנים עומדים נפעמים בכותל, לאחר שנים שבהם חלק זה של ירושלים היה תחת השלטון הירדני, אינה התיעוד הראשון של כניסת חיילים ישראליים למתחם הר הבית.

לא רבים יודעים זאת, אבל הצילומים הראשונים של כניסת חיילי צה"ל להר הבית במלחמת ששת הימים הם למעשה של מי ששירת אז כצלם צבאי של עיתון "במחנה" והצטרף לכוח הצנחנים בפיקודו של מוטה גור שפרץ דרך שער האריות – הצלם עמוס צוקר, התמונה המוצגת למעלה, של כניסת חיילי צה"ל למתחם הר הבית.

צוקר, שכבר היה אזרח בעת שפרצה המלחמה, בחר להתנדב לשירות כדי לסייע למאמץ המלחמתי וגויס לתפקיד הצלם של העיתון הצבאי. "אני זוכר שהיה בלגאן היסטרי, ובתור צלם גם ככה לא סופק לי יותר מדי מידע", הוא מספר, "לא הכרתי את ירושלים בכלל והלכתי בה לאיבוד, לכן ניסיתי להיצמד לחבורת הפיקוד, וכך הייתי חלק מקבוצת החיילים הראשונה שנכנסה לעיר העתיקה".

צילום: עמוס צוקר, ארכיון צה"ל. התמונה רואים את הנפת הדגל מעל הכותל המערבי, מתוך הר הבית.
צילום: עמוס צוקר, ארכיון צה"ל. בתמונה רואים את הנפת הדגל מעל הכותל המערבי, מתוך הר הבית.

על רגע הכניסה להר הבית הוא מספר: "היינו קבוצה של 15-10 חיילים. הבנו שאנחנו חלק מאירוע היסטורי, והתרגשנו מאוד". הקבוצה נכנסה להר הבית דרך שער האריות. "המתחם היה ריק", מספר צוקר, "היחיד שראינו שם היה פלסטינאי זקן שהראה לנו איך לעלות לחומה למעלה על מנת שנוכל לתלות את דגל ישראל".

צוקר מזכיר כי בניגוד למצלמות הדיגיטליות של היום המאפשרות צילום של מאות ואלפי תמונות – המצלמות של טרום העידן הדיגיטלי עשו שימוש בסרטי צילום אותם היה צריך להחליף. "היה לי סרט של 36 תמונות והערכתי שלא יהיה לי זמן להחליף אותו, לכן הייתי צריך לחשוב על כל תמונה שצילמתי (…) צילמתי לאורך כל הנסיעה למעשה – ממוזיאון רוקפלר, דרך שער האריון והכניסה לכיפת הסלע ואחר כך את הירידה אל הכותל המערבי, ואת העלייה של החיילים לחומה כדי לתלות את הדגל".

לטעמו של צוקר, הצילום המשמעותי ביותר הוא הצילום של הכותל, כאשר הכוח יצא משער המוגרבים וראה את הכותל מצד ימין. "זו היתה חוויה יוצאת דופן לראות את הכותל לראשונה. אפילו עבורי, כמי שאינו דתי", הוא מספר.

הצילומים של עמוס צוקר ועוד צילומים רבים ומגוונים הוצגו בתערוכת "ההר – מסע מצולם אל הר הבית 2019-1839". התערוכה ננעלה ב28.2.20

סיור הר הבית מבט מקרוב, בהשראת התערוכה. לפרטים נוספים לחצו כאן >>

הרצאות מצולמות בנושא הר הבית - מתוך יום העיון "מול ההר" בעקבות תערוכת ׳ההר׳. לצפייה לחצו כאן >>

צילום: עמוס צוקר, ארכיון צה"ל.
צילום: עמוס צוקר, ארכיון צה"ל.

השארת תגובה

פוסטים נוספים שיעניינו אותך