סודות הקרמיקה הארמנית

סודות הקרמיקה הארמנית

נכתב ע"י: ריקי רחמן
|
06/04/2017
243

מה הדבר הכי מיוחד בירושלים? כמעט כל ירושלמי שתשאלו, יענה לכם שהאנשים של ירושלים הם אלה שהופכים אותה לכל-כך מיוחדת. כל טיול, סיור או אפילו סתם הליכה ברחוב הם הזדמנויות למפגשים עם דמויות מרתקות – אנשים שעברו מסעות ארוכים כדי להגיע לעיר, אנשים שהיו כאן מאז ומתמיד – ובעיקר אנשים שהם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של העיר.

אנחנו מאמינים שבין שכנים טובים, אין סודות – ולכן חצינו את הכביש, הפעם דווקא לכיון מזרח, והלכנו ללמוד על הקרמיקה הארמנית שמעטרת כמעט כל רחוב ופינה בעיר העתיקה.

אם יצא לכם לבקר באזור העיר העתיקה (ובטוח יצא לכם), בוודאי שמתם לב לחנויות הפרחוניות והססגוניות לאורך השווקים השונים בכל ארבעת הרבעים, בהן נמכרים כלי קרמיקה בשלל גדלים וצורות ובעיקר בשלל עיטורים אמנותיים שעושים שמח בעיניים. נעים להכיר: הקרמיקה הארמנית.

בתוך הרובע הארמני, הקטן והוותיק ביותר מבין ארבעת רבעי העיר העתיקה שוכן בית מלאכה מסורתי בעל היסטוריה מפוארת. נכנסנו אל המבנה העתיק ופגשנו את ג'ורג' סנדרוני, מנהל בית המלאכה. ג'ורג' מספר שהרומן של ירושלים עם הקרמיקה הארמנית התחיל בשנות ה -20 כאשר הבריטים ששלטו בישראל ביקשו לשפץ את אריחי הר הבית, הם קראו לבני 3 משפחות ארמניות שהתגוררו בטורקיה להגיע לירושלים על מנת לבצע את השיפוץ.

אחת ממשפחות אלו הייתה משפחת סנדרוני, שהשתקעו ברובע הקטן שבעיר העתיקה והקימו את תעשיית אומנות הקרמיקה בירושלים.

ג'ורג' סנדרוני נולד בירושלים וגדל בה. כבר בילדותו הוא התעניין בבית המלאכה המשפחתי ובשנות ה-70 הצטרף לשני אחיו ויחד הם התחילו לייצר כלי קרמיקה משלהם

בית המלאכה, 1920

למה כלי קרמיקה משלהם?

אנחנו לא יודעים מה אתכם, אבל עד לא מזמן, עבורנו הקרמיקה ארמנית היית קטגוריה של כלי קרמיקה מסוגים שונים, כולם בעלי עיטורים צבעוניים ומשמחים. לאחר כמה שעות במחיצתו של ג'ורג' גילינו עולם שלם של דקויות – למעשה, הקרמיקה הארמנית המיוצרת בירושלים היא תערובת ייחודית של מסורת ארמנית רבת שנים בה ניכרים אהבה וגעגועים למולדת הארמנית יחד עם אהבה לחיים בירושלים. ג'ורג' ואחיו שנולדו בירושלים למדו את המלאכה המסורתית שעברה מדור לדור אך שילבו בה מוטיביים ירושלמיים.
אם תרצו – פיוז'ן בגרסת העיר העתיקה של ירושלים

IMG_1267

קרמיקה ארמנית – ירושלמית

באומנות שלהם אפשר להריח את פירות שבעת המינים של ארץ ישראל, לחוות את התפילה בהר הבית באמצעות הכתב הערבי מסולסל, לגלות את סדר הפסח על צלחות של ליל הסדר או להתחקות אחר סיפורו של ישו דרך אריחי קיר מדהימים ביופיים.

כמו שאמרנו: קרמיקה ארמנית ירושלמית "אסלית".

ג'ורג' מתגאה בכך שעבודותיו נמצאות במקומות רבים בירושלים וגם מגדל דוד זכה למגע ידו של ג'ורג'. בכניסה הראשית למצודה, ממש אחרי שעוברים את השער המפואר, נמצא מסגד פתוח ומרשים. בשנת 1994 הוחלט לשפץ את המסגד וג'ורג' הוזמן לעצב את אריחי הקרמיקה שיקשטו אותו.

ליצור קרמיקה זה עסק דיי פשוט, מדובר בעבודה של שבועיים בערך, אבל ליצור קרמיקה שתעטר את ירושלים – כאן כבר מדובר במושגי זמן אחרים. תהליך פיתוח הדוגמה שתעטר את המסגד בכניסה למוזיאון ארך כחצי שנה – הייתה חשיבות רבה לייצוג ולביטוי כל הפסיפס האנושי והתרבותי של ירושלים, והפסיפס הזה, כמו שאתם יודעים, מורכב מהמון חלקים..

אריחי הקרמיקה שמעטרים את המסגד הפתוח בכניסה למוזיאון

אריחי הקרמיקה שמעטרים את המסגד הפתוח בכניסה למוזיאון

אחד הסמלים שנבחרו לשמש לעיטור האריחים היא באופן טבעי מגן דוד – סמל יהודי מובהק המופיע גם בתרבות המוסלמית. ג'ורג' בחר לעטר את האריחים בסמלי מגן דוד, כוכב בעל 6 חודים, בצבעים שונים, אך לאחר שנבחרו הגוונים והותאמו הצבעים – היה ברור שמגן דוד בצבע צהוב לא יוכל לעטר את אריחי הקרמיקה של מוזיאון העיר ירושלים – וכל מלאכת העיטור החלה מחדש.

לא התאפקנו ושאלנו את ג'ורג' האם הפרויקט המורכב והרגיש השתלם לו והוא ענה בחיוך רחב שהמחיר סביר אבל החוויה עצומה. עבורו להיות חלק מבניין ירושלים הוא כבוד גדול, ירושלים היא העיר שלו והוא לא יכול לדמיין את עצמו חי בעיר אחרת. הוא חלק בלתי נפרד אפילו מאבני הקיר המעטרות אותה.

מחברת הדוגמאות

מחברת הדוגמאות

וג'ורג' ואשתו מנהלים את בית המלאכה. אשתו בוגרת בית ספר לעיצוב ועוזרת לו בציור הסקיצות ובפיתוח הדוגמאות. הטעם השונה שלהם עוזר להם להפיק גיוון רב בעבודות שהם מייצרים – היא אוהבת לשלב בין עיצוב מודרני לבין העיצוב המסורתי, בפיתוחים דקים ומדויקים וג'ורג' דווקא מעדיף "להתפרע".

אורחים מזדמנים שמגיעים לביקור בבית המלאכה עשויים לחשוב שהעבודה דיי מונוטונית אך עבור ג'ורג' זהו מגרש משחקים מהנה במיוחד שבו הוא המעצב, המשרטט, הצייר, הצובע, המפסל, ומעל הכול – עבורו זוהי שליחות: בהפצת האומנות שלו, ג'ורג' מפיץ את ההרמוניה המיוחדת המאפיינת את ירושלים.

 

צביעת הדוגמאות על הכלים בצבעים מיוחדים

צביעת הדוגמאות על הכלים בצבעים מיוחדים

לאחר הצביעה הכלים מוכנים ל"אפייה"

לאחר הצביעה הכלים מוכנים ל"אפייה"

טבילת הכלים בגלזורה- אבקת זכוכית לבנה שמעורבבת במים

טבילת הכלים בגלזורה- אבקת זכוכית לבנה שמעורבבת במים

את הכלים מכנסים לתנור שמגיע לדרגת חום גבוהה במיוחד, ואחרי "אפייה" של הכלים האבקה שהופכת לציפוי זכוכית מטביעה את הצבעים, מדגישה אותם ונותנת להם ברק

את הכלים מכנסים לתנור שמגיע לדרגת חום גבוהה במיוחד, ואחרי "אפייה" של הכלים האבקה שהופכת לציפוי זכוכית מטביעה את הצבעים, מדגישה אותם ונותנת להם ברק

 

 

 

 

 

1.6, סיור בקהילה הארמנית מתוך סדרת "פנים רבות לה", כתבה וצילמה ריקי רחמן

אולי יעניין אתכם גם:

כתיבת תגובה

יש לכם מה להגיד ?

*