panoramic

כל ההתחלות: היהדות, הנצרות והאסלאם בירושלים

קהילה כותבת |31/03/2020|266
שיתוף פוסט

מצודת מגדל דוד העתיקה הגנה על ירושלים במשך אלפי שנים. מהתצפית היפה ביותר בירושלים, הממוקמת על ראש מגדל פצאל שבמצודה, אפשר לחשוף את סודותיה של העיר ואת הסיפורים העתיקים שהופכים אותה למקודשת ליהדות, לנצרות ולאסלאם. לכל אחת מהדתות יש סיפור ירושלמי עתיק משלה וכל הסיפורים מתחילים בדיוק באותו המקום. אז מאיפה הכול התחיל?
 

הדמיית בית המקדש השני (קרדיט תמונה: Lithodomos)הדמיית בית המקדש השני (קרדיט תמונה: Lithodomos)

ההתחלה היהודית

כדי לחזור להתחלה היהודית, נחזור אחורה 5780 שנה מהשנה הנוכחית, תש"פ, ועד למעמד הבריאה. על פי האמונה היהודית אבן הדרך הראשונה של הבריאה היא אבן השתייה ממנה הושתת העולם. האבן ממוקמת על הר הבית, בתוך המבנה המוכר לנו היום ככיפת הסלע, אך כשנברא העולם לא היו מסגדים, כנסיות או בתי כנסת – היה תוהו ובוהו. בראש הר המוריה בלטה אבן קטנה – ומהאבן הזו על פי המסורת היהודית, נברא העולם.

מסורת נוספת מאוד חשובה ביהדות היא המסורת של עקדת יצחק. אברהם ויצחק עושים את דרכם במסע של 3 ימים מבאר שבע אל ארץ המוריה, אל הר המוריה. בראש הר המוריה מתבקש אברהם להקריב את בנו יצחק כדי להוכיח את כוח אמונתו באלוהים. הוא קושר את יצחק לאבן, ולא סתם לאבן, לאותה אבן ממש – לאבן השתייה, מרים את הסכין וברגע האחרון המלאך מתערב ואומר לאברהם "אל תשלח ידך אל הנער". יצחק ניצל וראם שלצערו בדיוק הסתובב באזור, מוקרב במקום יצחק (אגב, זו הסיבה שעד היום בראש השנה וביום הכיפורים היהודים תוקעים בשופר – כדי להזכיר את הרגע המכונן ההוא)

שתי המסורות האלה הן כל-כך בסיסיות במסורת היהודית שבעקבותיהן העם היהודי כורך את גורלו בירושלים מאז ומעולם: כשהמלך דוד הגיע לעיר הוא הקים את ארמונו למרגלות הר הבית, אחריו המלך שלמה, בנו, בנה את בית המקדש הראשון על אבן השתייה עצמה – היכן שעומדת היום כיפת הסלע. בית המקדש הראשון נהרס והורדוס בנה את בית המקדש השני באותו מקום בדיוק, הרחיב את המבנה הקיים ויצר את אחד המבנים הכי מפוארים בעולם. בשנת 70 לספירה הרומאים החריבו את בית המקדש ומאז ועד היום היהודים אומרים "לשנה הבאה בירושלים" ומתכוונים למרחב הזה ממש.
 

בלוג
כנסיית הקבר
 

ההתחלה הנוצרית

עולה הרגל המפורסם ביותר בעולם הגיע לירושלים בשנת 33 לספירה – ישוע מנצרת. הוא הגיע מכיוון מדבר יהודה, טיפס על הר הזיתים, צפה לעבר בית המקדש השני ונתן נבואת חורבן על המקדש ועל ירושלים בה אמר שלא תישאר במקום הזה אבן על אבן. השבוע הפתלתל שעבר על ישוע הסתיים במבנה המוכר לנו היום ככנסיית הקבר. באותה תקופה המבנה עדיין לא היה קיים ושם, באוויר הפתוח, ישוע הובל לצליבה, נקבר, ועל פי המסורת הנוצרית גם קם לתחייה.

השיא של המסורת הנוצרית, של הברית החדשה, קורה כולו בסמטאות ירושלים העתיקה.
 

בלוג2
כיפת הסלע

ההתחלה המוסלמית

עד היום במרכז הר הבית בולטים כיפת הסלע ומסגד אל אקצא שמספרים סיפור משמעותי במסורת המוסלמית. בפרק 17 בקוראן מסופר על מסע לילי שערך מוחמד מן המסגד הקדוש במכה, הכעבה אל המסגד הקיצון, אל אקצא. המסורת מספרת שהמסע נערך על גבי סוס מכונף בשם אל בוראק וכך במהלך לילה אחד הגיע מוחמד ממכה אל הר הבית. באותו לילה מוחמד טיפס במעלה הכותל המערבי, הגיע אל הרחבה הגדולה שעמדה בשיממונה 600 שנה, מאז חורבן בית המקדש השני, ומצא ברחבה אבן אחת מאוד מסוימת – את אבן השתייה. על פי המסורת המוסלמית מוחמד טיפס על גבי האבן ועלה שבעה רקיעים למעלה, לשמיים. בשמיים אללה פגש את מוחמד שנתן לו 50 תפילות עבורו ועבור בני אמונתו אותן יצטרך להתפלל בכל יום. מוחמד ניהל עם אללה משא ומתן קשוח שהסתיים ב-5 תפילות ביום ועד היום כל מוסלמי בכל מקום בעולם נדרש להתפלל 5 תפילות בכל יום ולהתחבר לירושלים.
 

העיר העתיקה בירושלים, תצפית מלון קינג דיוידהעיר העתיקה, תצפית ממלון קינג דיוויד

אז כל סיפורי ההתחלה מתרחשים בירושלים, אבל – זה לא הכול. מאחורי העיר העתיקה נמצא רכס הר הזיתים והוא למעשה כפתור האתחול מחדש, ה"ריסטרט", של העולם. כל אחת מהדתות – היהדות, הנצרות והאסלאם הלבישה על הר הזיתים סיפור משלה לגבי מה הולך לקרות באחרית הימים.

אחרית הימים על פי היהדות

למרגלות הר הזיתים ממוקם בית הקברות היהודי העתיק ובו למעלה מ-100,000 מתים מתקופות שונות. כשיגיע המשיח, הר הזיתים יבקע לשניים ממש כמו חציית ים סוף ואז, על פי המסורת היהודית, המתים יעלו מקברם ויוכלו לצעוד היישר לעבר אבן השתייה. כשיגיעו את אבן השתייה ייסגר המעגל מהבריאה הראשונה ותוכל להתרחש מעין בריאה שנייה שתביא מציאות טובה יותר לעולם.

אחרית הימים על פי הנצרות

במעלה הר הזיתים ישנה כנסייה בצורת עפרון, כנסיית העלייה הרוסית. לפי המסורת הנוצרית לאחר שישוע קם לתחייה בכנסיית הקבר הוא הסתובב במשך 40 ימים ל"סידורים" אחרונים על כדור הארץ. אחרי שהוא פגש את אמא שלו, את השליחים, את מריה מגדלנה ועוד, הוא עלה חזרה אל הר הזיתים ומשם עליה לשמיים, מכנסיית העלייה. לפי המסורת הנוצרית זה גם המקום שממנו ישו, המשיח, יחזור אל הארץ.

אחרית הימים על פי האסלאם

בראש הר הזיתים יש מבנה ורוד עם שבע קשתות. על פי המסורת המוסלמית, באחרית הימים, יום הדין, גשר צר מאוד, בעובי של שערה ולא יותר, שייתמך על ידי שבע קשתות יימתח מהר הזיתים אל הר הבית. הצדיקים יצליחו לחצות את הגשר אל הר הבית, אל מקום עלייתו של מוחמד לשמיים, והחוטאים יפלו אל מותם אפוף הלהבות בנחל הקדרון.
 

בלוג 3
העיר העתיקה, תצפית ממגדל פצאל (מגדל דוד)

כשמתסכלים לעבר, מסתכלים אל ירושלים. גם כשמסתכלים לעתיד, אל הלא נודע, מסתכלים אל ירושלים. אין זה פלא שירושלים הפכה מקודשת בשלוש הדתות. ירושלים היא המקום שעליו יהודים, נוצרים ומוסלמים בכל העולם מספרים לעצמם את הסיפורים שלהם על עצמם ולכן ירושלים היא הרבה יותר ממקום – ירושלים היא חוויה.

 

מוזמנים לצפות בהדרכה המצולמת של מורה הדרך אלי אילן מהתצפית שבראש מגדל פצאל:

שיתוף פוסט

תגובות

gv
10.05.2021
למה תושבי מאה שערים לא מאירים פנים לתיירים?

היכן אהבת ישראל, היכן דרך ארץ קדמה לתורה?

שאלות אלו נשאלות על ידי תיירים רבים המגיעים לטייל בשכונת מאה שערים והסביבה, ונתקלים בקריאות גנאי "פריצקע" (פרוצה) ולעתים אף נרגמים בשלל חפצים מן החי והצומח והדומם.

ובכן ננסה להבין לליבם של תושבי מאה שערים, שמצטיינים באהבת הבריות ובמעשי חסד ובעזרה לזולת. כל אחד יכול לבדוק זאת בעצמו אם ירצה, תושבי מאה שערים מאירים פנים לכל אדם, אך לא כאשר ממררים את חייהם בצורה נוראה.

כי דבר אחד מוציא את התושבים משלוותם, גורם להם צער וסבל רב, וכדלהלן.

מטבעה של שכונה עתיקת יומין זו, הרי שהיא מושכת תיירים מכל רחבי העולם, הבאים לשזוף את עיניהם בשכונה העתיקה ובאנשיה בעלי האופי המיוחד.

והנה אנשי מאה שערים, בחרו מרצונם להסתגר בשכונה החרדית, בעיקר משום שלפי תורת ישראל חל איסור על גבר לראות אשה שאינה לבושה בצניעות, ואפילו בראיה אקראית בעלמא כהרף עין.

תושבי מאה שערים אינם עורכים קניות ברחובות שמחוץ לשכונות החרדית, ואף שהיו יכולים לחסוך בכך כסף רב. משום שכל ראייה של אשה לא צנועה – אפילו בטעות, היא עבירה גדולה לפי תורת ישראל. הם אינם מטיילים במקומות בהן הם עלולים להתקל במראות אלו, והם מוותרים על הרבה אפשרויות ונוחיות כדי לשמור על חיי קדושה וטהרה.

אבל התיירים הממלאים את השכונה יום יום, גורמים שכל ההשקעה והקושי יורדים לטמיון, השכונה נהפכת ל"רחוב יפו", והתושבים נחשפים בעל כרחם למראות אסורות שאת כל אשר להם הם משקיעים כדי שלא לראותם.

ברור כי התיירות המטיילות בשכונת מאה שערים ואינן טורחות להתלבש בלבוש צנוע (הכולל שרוול ארוך, חצאית ארוכה דוקא ולא מכנסיים) אינן מודעות לצער שהן גורמות לתושבים הנתקלים בהן, ומשום כן אינן מבינות את פשר קבלת הפנים הבלתי לבבית.

אך מי שמבין לליבם של תושבי השכונות, יודע כי אדרבה המטיילים גורמים צער וסבל רב לתושבים, והצעקות [ולפעמים אף יותר מכך] נובעות מכאב עמוק וכהתגוננות מפני הקבוצות ההופכות את החיים בשכונה לבלתי נסבלים עבור אדם שומר תורה.

מה עלינו לעשות?

ראשית, ברוך ה' עולמו של הקב"ה רחב ידים ואין צורך לטייל דוקא במאה שערים, התושבים אינם מחבבים קבוצות תיירים באופן כללי, ואפילו בלבוש צנוע.

ואף אם חשקה נפשכם לטייל דוקא בשכונת מאה שערים, אנא מעט התחשבות בתושבים הסובלים סבל רב מהמטיילות שאינן לבושות בצניעות, ההורסות ברגע אחד את כל העמל שמשקיעים התושבים שלא לפגוש בדברים כגון אלו, דבר העולה במאמץ ובקושי רב, ועם מעט התחשבות מצד המטיילות אפשר לפתור זאת.

על מדריכי הטיולים להודיע מראש לקהל על הצורך להתלבש בצניעות, ובכך למנוע הפתעות בלתי נעימות. מדריך שאינו מודיע זאת למטיילים, עושה עוול הן לתושבי השכונות והן למטיילים עצמם שנקלעים מבלי ידיעתם למצב ביש זה.

חשוב לציין כי מטיילות רבות מנסות להתחשב בתושבי השכונות, אלא שאינן מודעות לכללי ההלכה, ולכן על אף השתדלותן התושבים עדיין אינם מרוצים.

ובכך יבואו השלום והשלוה על השכונות, התושבים והמטיילים.

מסקנא: לפעמים התייר התמים והחייכן הוא בעצם ממרר חיי אדם (לפעמים בלי כוונה), והקנאי התוקפני הוא בעצם מתגונן על ציפור נפשו.

זהו בנוגע לטיול במאה שערים והסביבה, אך חשוב לציין כי הקדוש ברוך הוא מלא כל הארץ כבודו, והוא דורש מבת ישראל בכל מקום שהיא – גם בתל אביב, להתלבש בצניעות. על פי הנאמר בתורה, חוסר צניעות מביא לאסונות קשים ולנצחון לאויבים רחמנא ליצלן (ראה דברים כג, טו).

נא לתרגם ולהפיץ בכל רחבי תבל לתועלת כולנו, בתודה מראש.

השארת תגובה

פוסטים נוספים שיעניינו אותך