הצלמים - ירושלים בעיני צלמיה מ 1900 עד 1950

מסע בלשי בהיסטוריה של ירושלים – חלק א'

נכתב ע"י: נטע ירון
|
03/11/2016
72

מאחורי הקלעים עם ד"ר שמעון לב, אוצר תערוכת "הצלמים – ירושלים בעיני צלמיה 1900-1950" המוצגת בימים אלה במוזיאון מגדל דוד

שמעון לב, אמן, אוצר וחוקר בתחום הצילום מספר שאחד האתגרים המשמעותיים אך המהנים בעבודה על התערוכה היה איסוף עשרות הצילומים המוצגים בה: "אוצרת המשנה, חמוטל וכטל ואני עברנו על אלפי צילומים של ירושלים והתהליך כולו היה מעין עבודה בלשית של הרכבת פאזל: חיפשנו מידע ותמונות של צלמים שלא ידוע עליהם כמעט שום דבר ובנוסף, הצילומים של רוב הצלמים מפוזרים במספר אוספים ובארכיונים מסוגים שונים: הארכיונים המוסדיים כמו הארכיון הציוני, ארכיון קק"ל, הספרייה הלאומית ועוד, הארכיונים הפרטיים של אספני צילום והארכיונים המשפחתיים המוחזקים על-ידי קרובי משפחה של הצלמים"

"הייתי לוקח כמה מאות תדפיסים ותולה בכל חלל פנוי. במשך יותר משנה פשוט חייתי בין התצלומים… בתקופה ההיא באמת הרבה אנשים מאוד אהבו לבוא אליי לקפה"

 

ד"ר שמעון לב, אוצר הראשי של תערוכת הצלמים בנאום טקס הפתיחה

ד"ר שמעון לב, אוצר הראשי של תערוכת הצלמים בנאום טקס הפתיחה

תהליך הקמת תערוכת הצלמיםכחלק מתהליך האיסוף האוצרים ביקרו בבתיהם של אספני צילום רבים ברחבי הארץ. לב מספר שהביקורים אצל אספני הצילום הפרטיים היו חוויה יוצאת דופן: "אלה בתים מלאים בעשרות ואפילו מאות אלפי צילומים – האספנים ממש מצילים את אוצרות הצילום השמורים אצלם. בקרב הצלמים הערבים החיפוש היה יותר מורכב ומאתגר משום שחלק מהתצלומים שלהם נבזזו או אבדו במהלך מלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים. יצאנו למסע בלשי במטרה לאתר קרובי משפחה של הצלמים ולהתגבר על מכשולים ביורוקרטיים קצת מתסכלים כמו במקרה של הצלם עלי זערור שהיינו צריכים להשיג עבורו אישורי כניסה לישראל במהלך כל העבודה המשותפת"
אחרי איסוף הצילומים הגיעה תורה של מלאכת האוצרות המורכבת: "הצבנו לוחות עץ לאורך הקירות של מגדל דוד שבהם תלינו, הורדנו, החלפנו וגם התווכחנו לא מעט. בסופי שבוע הייתי לוקח כמה מאות תדפיסים של צילומים ותולה על כל הקירות ובכל חלל פנוי בבית שהפך לסטודיו אחד גדול. במשך יותר משנה פשוט חייתי בין התצלומים. בתקופה ההיא הרבה אנשים מאוד אהבו לבוא אליי לקפה, אפילו הילדים שלי נהנו מהעניין… כמות החומרים העצומה הכריחה אותי כל הזמן "לחתוך בבשר החי" ועד היום אני מסתכל לפעמים וחושב "איך לא הכנסתי את הצילום הזה" אבל, מה לעשות זה חלק בלתי נפרד ממלאכת האוצרות"

אז איך בוחרים מבין עשרות אלפי תמונות את התמונות שיופיעו בסופו של דבר בתערוכה? האם בין הצילומים שהגיעו לקו הסיום יש צילום אחד אהוב במיוחד?

"האוצר צריך להיזהר לא "להתאהב" בצילומים. אלא לחפש את הצילומים הטובים ו"הנכונים" לתערוכה בכך שהם תורמים לתערוכה ולתזה שלה. ישנם צלמים שכמעט לא היה לנו אפשרות לבחור בין העבודות שלהם כמו לו לנדאואר – צלמת מאוד חשובה שכל הארכיון שלה הושלך לאשפה ומבין הצילומים שנשמרו נותרו רק צילומים בודדים של ירושלים. מאידך, היו צלמים כמן יעקב בן דב, שוויג וצלמי האמריקן קולוני שהשתמרו צילומים רבים שלהם. במקרים אלה הבחירה קשה יותר אך יכולנו לבחור תוך התחשבות באיכות הצילומים ואפילו לחטוא "באוהב לא אוהב".

צדוק בסן: שיעור תורה בבית היתומים הגדול ע"ש דיסקין, גבעת שאול, שנות ה-30, הדפסה דיגיטלית מתשליל זכוכית | הארכיון הציוני המרכזי, ירושלים

צדוק בסן: שיעור תורה בבית היתומים הגדול ע"ש דיסקין, גבעת שאול, שנות ה-30, הדפסה דיגיטלית מתשליל זכוכית | הארכיון הציוני המרכזי, ירושלים

בין עשרות הצלמים שעבודותיהם מוצגות בתערוכה מוצגים גם צילומיו של צדוק בסן, צלם דתי שנולד בירושלים. בסן צילם בסטודיו שלו הרבה דיוקנאות של ראשי ישיבות ואישי ציבור מהחברה הדתית של ראשית המאה. "מתוך עשרות צילומים של צדוק בסן, בסופו של דבר התעקשתי להשאיר לפחות פורטרט אחד של רב. קראתי לו ביני לבין עצמי "הרב החתיך".

הרב "חתיך", הרב יהודה אוירבאך. צילום: צדוק בסן

הרב ה"חתיך", הרב יהודה אוירבאך. צילום: צדוק בסן

לאחר שהסתיימה הבחירה בדקתי מי היא הדמות המצולמת ואז התברר לי שמדובר ברב יהודה אויירבך שהיה בין מייסדיה של ישיבת המקובלים שער השמיים.
אחד מבניו היה הרב שלמה זלמן אויירבך מי שנחשב לאחד מגדולי פוסקי ההלכה בדורות האחרונים. התרגשתי מאוד כי בילדותי אבא שלי היה "סוחב" אותי לבית הצנוע שלו בשערי צדק.
הוא נהג להתייעץ עם אבי (פרופסור זאב לב) בתחומים בהם לא הבין כמו בשאלות של טכנולוגיה והלכה.
את דרשת בר המצווה שלי הייתי צריך לדרוש בפניו בנפרד (כמובן שהוא הגיע באיחור) ולהראות לו שאני יודע ללמוד (למרות שלא ממש ידעתי). זאת הייתה מקריות משמחת מכיוון שהקשר האישי הזה התברר לי רק אחרי הבחירה"

המשך – מסע בלשי בהיסטוריה של ירושלים – חלק ב'…


התערוכה "הצלמים – ירושלים בעיני צלמיה 1900-1950 מוצגת במוזיאון מגדל דוד עד סוף דצמבר 2016

אולי יעניין אתכם גם:

כתיבת תגובה

יש לכם מה להגיד ?

*