IMG_0216

מגיאוגרפיה קדושה לדילוג מעל הגיהינום

נכתב ע"י: קהילה כותבת
|
01/04/2020
121

שוב על פסגת מגדל פצאל, והפעם במטרה להכיר את ירושלים ב-360 מעלות. בירושלים כשמדברים על רוחות השמיים לא מדברים רק על כיוונים אלא גם על כוונות. למה הכוונה? כשמסתכלים למזרח, אל האוריינט, מקבלים אוריינטציה לגבי הסיפורים המכוננים שהפכו את ירושלים למה שהיא – עיר הקודש ליהדות, לנצרות ולאסלאם. וכשמסתכלים למערב, מסתכלים לעבר הגדילה של ירושלים, אל התפתחות, הצמיחה והקדמה.

תצפית למזרח ולמערב

תצפית למזרח ולמערב

נתחיל בהתחלה. מבט אל המזרח מראש מגדל פצאל הוא מבט אל העבר. במהלך ההיסטוריה התפתחה בירושלים גיאוגרפיה קדושה: על פי המסורות של היהדות, הנצרות והאסלאם בתקופות שונות הגיעו לירושלים מספר דמויות, ביניהן אברהם אבינו, דוד המלך, ישוע ומוחמד, שפעלו ברחבי העיר ברגעים מכוננים. סביב האתרים השונים בהם פעלו הדמויות נקשרו מסורות המבססות את הקדושה שלהם עבור מאמיני שלוש הדתות. עד היום המבנים, הרובעים והקהילות בעיר מספרים את הסיפורים והמסורות המבססים את קדושת ירושלים עבור מאמיניהן.

מרחב העיר העתיקה כולה, הוא קילומטר מרובע אחד ומתקיימות בו אינספור מסורות של היהדות, הנצרות והאסלאם, לפעמים אחת לצד השנייה אך פעמים לא מעטות אחת "על" השנייה וכך יוצא שאתר אחד בירושלים מספר שלושה סיפורים שונים משלוש דתות שונות. מספר דוגמאות לכך ניתן לראות בפוסט הקודם "כל ההתחלות"

מי הם האתרים הקדושים הנצפים מראש מגדל פצאל?

הסמל הבולט ביותר בקו הרקיע של ירושלים העתיקה: כיפת הסלע. למרגלותיו אפשר לראות את הבנייה הצפופה של הרובע המוסלמי בו חיים למעלה מ-30,000 בני אדם והוא הגדול והצפוף בין רובעי העיר העתיקה.

צפונית לרובע המוסלמי בולטות שתי הכיפות הגדולות של כנסיית הקבר – מרכז הרובע הנוצרי בו חיים כ-5,000 איש.

הרובע הנוצרי

צליינים ברובע הנוצרי

מהתצפית במגדל פצאל לא ניתן לראות אותו אבל הוא בהחלט שם – הכותל המערבי, שנמצא למרגלות הרובע יהודי ולמרגלות כיפת הסלע. מהתצפית ניתן לראות את הכיפה הלבנה של בית הכנסת החורבה הבולטת במרכז הרובע היהודי.

הרובע הקטן מכולם וגם העתיק מבין ארבעת הרובעים הוא הרובע הארמני המוקף בחומות משל עצמו בתוך חומות העיר העתיקה.

דילוג מעל הגיהינום

הגיאוגרפיה הקדושה הפכה לגיאוגרפיה ממשית ובמשך הרבה מאוד שנים ירושלים נותרה עיר מאוד קטנה, ק"מ מרובע אחד בו מרוכזים האתרים הקדושים ליהדות, לנצרות ולאסלאם. בניגוד לצד המזרחי ההיסטורי והשורשי, מבט מהתצפית לכיוון מערב מאפשר לספר את סיפור התפתחותה של ירושלים. כיצד אחרי 3,000 שנה "העזה" ירושלים לעשות את הדילוג מעבר לגיא בן הינום ולהתחיל לגדול ולהתפתח?

מבט למערב הוא מבט לירושלים של התפתחות ושינוי. אחרי כמעט 3000 שנה, רק במאה ה-19 ירושלים "החדשה" קרמה עור וגידים, עם הגעתו של משה מונטפיורי שבנה את השכונה הראשונה מחוץ לחומות, את משכנות שאננים. למה התקשו כל-כך תושבי ירושלים לצאת אל מחוץ לחומות העיר העתיקה? העמק שממוקם למרגלות מגדל דוד, גיא בן הינום, או גיא הינום או הגיהינום בכבודו ובעצמו הוא מקום לא פופולרי שנקשר לאורך השנים באגדות, סיפורים ומסורות. למשל, הסיפור על הפולחן האלילי שהתקיים בגיא לפני אלפי שנים כשבני ישראל עזבו את האמונה באלוהים והלכו להקריב קורבנות לאל אחר, למולך. במקום בעלי חיים הם הקריבו את ילדיהם בתוך חישוקי אש. סיפור נוסף, מהמסורת הנוצרית, מספר על יהודה איש קריות שהסגיר את ישוע והביא לצליבתו. על-פי הסיפור יהודה איש קריות התמלא בחרטו ותלה את עצמו באותו העמק ממש. במהלך ההיסטוריה גיא בן הינום זכה למוניטין שלילי מאוד ומסיבה זו לקח ליהודים כ-6 שנים של שכנועים מצד משה מונטפיורי עד שהסכימו לעשות את הצעד הגורלי ולחצות את גיא בן הינום אל השכונה החדשה משכנות שאננים.

טחנת הקמח במשכנות שאננים

טחנת הקמח במשכנות שאננים

בתקופה העות'מנית ירושלים גדלה ועשרות שכונות נוספות נבנו במרחב. בשנת 1917, עם תחילת המנדט הבריטי בארץ ישראל, העיר עברה לידי האנגלים. בתקופה הבריטית ירושלים התקשטה במספר תכשיטים שניתן לראות במרחב עד היום. אחד מהם הוא מלון המלך דוד המפואר שנבנה בשנות ה-30 ועד היום נשיאים ושועי עולם המגיעים לירושלים מתארחים בו. מעבר למלון המלך דוד בולטת גם הכיפה של מבנה ימק"א בירושלים שנבנה גם הוא באותה תקופה. ירושלים המשיכה לגדול ולהתפתח תחת השלטון הבריטי עד לשנת 1948 ולמלחמת העצמאות. בסוף מלחמת העצמאות ירושלים נחצתה לשניים – הצד המזרחי של העיר, כולל המצודה, עברו לידי ממלכת ירדן. הלגיון הירדני שלט במצודה ומראש מגדל התצפית יירט את שטח ההפקר שהיה בין העיר העתיקה לבין העיר החדשה – מתחם גיא בן הינום, שכונת ממילא ועוד.

מלחמת ששת הימים בשנת 1967 הביאה ליצירת רצף טריטוריאלי בירושלים, המזרח פגש את המערב,  העיר שלשה את גודלה והפכה להיות העיר הגדולה ביותר בישראל. שכונות חדשות נבנו מכל הכיוונים בהן גילה, הגבעה הצרפתית, גבעת המבתר ועוד ועוד.

וכך על פני 3,000 שנה ובמרחק כמה צעדים בודדים שבין צדו המזרחי של מגדל פצאל לצדו המערבי, ירושלים הופכת מעיר קדומה, שמספרת את השורשים העתיקים ביותר של היהודית, הנצרות והאסלאם, לעיר גדולה ומפותחת, העיר הגדולה ביותר בישראל.

אתם מוזמנים לצפות בהדרכה המצולמת ממגדל התצפית:

אולי יעניין אתכם גם:

כתיבת תגובה

יש לכם מה להגיד ?

*