ירושלים.מעברים I סתיו 2015

בשיתוף הביאנלה של ירושלים לאמנות יהודית עכשווית

'ירושלים.מעברים' – התערוכה המרכזית בביאנלה של ירושלים 2015 – הציגה את עבודותיהם של חמישה אמנים מובילים בזירה הישראלית והבינלאומית: מוטי מזרחי וסיגלית לנדאו, שייצגו את ישראל בביאנלה של ונציה בשנים 1983 ו-2011, פבלו לובטו – צלם ואמן וידאו בינלאומי מברזיל, ינין שלה – אמן וידאו ישראלי שייצג את ישראל בביאנלה של פירנצה השנה, ודב אברמסון – מעצב ירושלמי מוביל בעולם ההתחדשות היהודית. העבודות נבחרו על ידי הוועדה המייעצת של הביאנלה.

בעצם הצגתן של העבודות בחללים העתיקים של מצודת העיר, בינות לשרידים הארכאולוגיים רבי המשמעות מתקיים דיאלוג מתמשך המעביר כל העת את המבקרים מן העבר אל ההווה, מן המרחב הפיסי למרחב התודעתי, מירושלים של מטה לירושלים של מעלה.

הביאנלה היא במה לאמנים מקצועיים היוצרים היום בזיקה לעולם התוכן היהודי. בביאנלה השתתפו כמאתיים אמנים מהארץ ומהעולם, בעשר תערוכות שונות שהתקיימו בשבעה מתחמים ברחבי ירושלים.

המטרה העיקרית של הביאנלה של ירושלים היא לאפשר לאמנים וליוצרים עכשוויים מהארץ ומהעולם לקחת חלק משמעותי יותר בשיח העוסק בעולם היהודי ולתווך את המסרים האוניברסליים של היהדות. ירושלים, המרכז החשוב ביותר של העם היהודי, יכולה וצריכה להיות גם מרכז עולמי של אמנות יהודית עכשווית.

לאתר הביאנלה של ירושלים >



עבודות האמנים במגדל דוד

סיגלית לנדאו – שמלת כלה
סדרת צילומים המתעדת את תהליך התגבשותם של קריסטלים על שמלה שחורה במעמקי ים המלח. השמלה היא העתק השמלה שלבשה לאה, גיבורת המחזה הדיבוק, שאותה גילמה השחקנית האגדית חנה רובינא במשך ארבעה עשורים בתיאטרון הבימה. במהלך כל קיץ 2014 עקבו סיגלית לנדאו ויותם פרום אחרי ההצטברות ההדרגתית של גבישי המלח על השמלה שהוטבעה במעמקים. הגבישים מחזירים את השמלה החסידית השחורה לייעודה המקורי – שמלת כלה.

מוטי מזרחי – אירוסין
העבודה אירוסין נסמכת על שירו של אלכסנדר פן אדמה אדמתי (על גבעות שיח' אבריק). במרכז העבודה שמלה לבנה גדולה, מקושטת בתחרה, המרחפת באוויר בגובה חמישה מטרים. מתחת לחופת השמלה תוצב עבודת פיסול וברקע ינוגן שירו של פן. העבודה נוצרה בהשראתם של ציורי החתן והכלה המרחפים של שאגאל והיא עובדת על המתח שבין גילוי להסתרה, המתח שבתנועה מעלה ומטה, המתח שבציפייה.

ינין שלה – כמיהה
סדרה של שבע עבודות וידאו ומיצב קול מרכיבים את העבודה כמיהה. ינין שלה מצלם את הר הזיתים ואת חומות העיר העתיקה, מבנים וכנסיות עתיקות. בעבודות אטיות ומדויקות, כמעט ללא תנועה של מצלמה, הוא עוקב אחר השתנות האור והתמשכות הזמן. דמויות אנושיות שנכנסות לפריים ומתערבות בו פועלות כשחקנים על במה. השחקנים אינם מודעים לקיומה של ההצגה שמביים שלה ומביעים בחופשיות את תשוקתם אל הבלתי-נראה.

דב אברמסון – קו 70
על פי המסורת היהודית, לירושלים שבעים שמות. הפרויקט קו 70 הוא חקירה מתמשכת של צורה ומקום בירושלים של ימינו. האמן דב אברמסון מחלק את ירושלים לשבעים תאים שווים בגודלם ומגלה בתוכם מבנים של צורה וחלל. פסיפס של תיאורים גרפיים בתאים השונים יוצר מחדש את מפת העיר כמפה רעיונית.

פבלו לובטו – ניצבים: לא נחה דעתנו
פבלו לובטו הוא אמן וידאו החי ויוצר בברזיל. לובטו עסק בעבודות וידאו קודמות בטקסים וטקסיות בעולם הקתולי כאשר המוקד הוא בגופניות ובתנועה שמכוננים את ההתרחשות הדתית. לובטו הוזמן על ידי הביאנלה לבקר בירושלים בפסח 2015.
'ניצבים: לא נחה דעתנו' נקודת מבט חיצונית, פואטית אך נוקבת, על ירושלים. מתוך עשרות אירועים, התרחשויות ודימויים שפגש פבלו במהלך שהותו בעיר, הוא בחר להתמקד, במבט מעין תיעודי, בידיהם של חיילים במסדר ברחבת הכותל המערבי. ידיים המחפשות מנוחה.

מן העיתנות

הביאנלה בגולבס

הביאנלה של ירושלים מציגה את הקשר בין אומנות למסורת עכשווית…

להמשך קריאה >