רכבת לירושלים

אביב 2005

סיפורו של קו הרכבת יפו-ירושלים על רגעיו הגדולים והקטנים, הנוסטלגיים והפחות מוכרים.

כ-60 צילומים שנאספו מארכיונים בארץ ובעולם הוצגו בתערוכה וגוללו את סיפורם של האנשים, המקומות והנופים שבהם עברה הרכבת מאז הוקמה. בתערוכה שולבו גם סרטונים ובהם סרטון המתעד את הרכבת המפלסת דרכה בשלג ואת אנשי השפלה העולים בהתלהבות לחזות בעיר הלבנה, וסרטון המתעד ניסיונות חבלה חוזרים ונשנים ברכבת על ידי יהודים וערבים כאחד. אולם התערוכה היה לתחנת רכבת, והמבקרים טיילו על הרציף כממתינים לבואה.

יותר ממאה שנים נסעה הרכבת בין יפו וירושלים, משקפת את שינויי השלטון בארץ. ב-26 בספטמבר בשנת 1892, לאחר שנים של חלומות, תכניות וניסיונות כושלים, נחנכה לראשונה מסילת ברזל בירושלים. המונים הגיעו לאזור התחנה, כדי לצפות בפלא. עיתוני התקופה יצאו מגדרם, מכנים את בוא הרכבת 'אתחלתא דגאולה', ושומעים בצפירותיה את פעמי המשיח. עם תחילת המנדט הבריטי השילה הרכבת את חזותה התורכית. לרגע נדמה היה, שאירופה הגיעה אל העיר. כעבור שלושים ושתיים שנים כבר עטתה עליה את צבעי הכחול לבן, והייתה לרכבת הישראלית הראשונה. לירושלים עלתה הרכבת נושאת בסמליות ספרי תורה, קמח ומלט.

סיפור קו הרכבת יפו-ירושלים הוא סיפורם של אנשי ההר והשפלה, תיירים ועולי-רגל, שביקשו לעשות את דרכם בין יפו (לימים תל אביב) וירושלים. אך לא פחות מכך, זהו סיפור של אידיאולוגיות ואינטרסים שלטוניים, מלחמות וכיבושים, תרבויות ודתות האופייניים כל כך לאזורנו.

הרכבת ידעה ימים יפים, כאשר מלכים, נציבים ומנהיגים עלו בה בזה אחר זה לירושלים, והתקבלו בתחנה ברוב הדר ופאר, וימים יפים פחות בשנים, שהייתה נתונה למעשי חבלה חוזרים ונשנים. שנותיה האחרונות היו שנים ארוכות של גוויעה, שסופן הפסקת נסיעתה המוחלטת.

בגן הארכיאולוגי שבחצר המצודה נערכה חגיגת רכבות. 11 "רכבות גינה" ססגוניות (רכבות צעצוע שנועדו לנסוע בכל מזג אוויר, גם בגשם ובשלג) נסעו במפלסי החצר על פני מסילות שארכן הכולל כחצי קילומטר. הרכבות צוידו במערכת סאונד ותאורה, עברו על פני גשרים שנמתחן מעל בורות עתיקים ויצרו כך תנועה בלתי פוסקת.

בחלל נוסף של המוזיאון הוצג הדגם "עירכבת" – דגם עצום של עיר רכבות דמיונית. הדגם תוכנן ונבנה במשך קרוב לשנה על ידי שמעון פוטרמן, אספן וחובב רכבות מושבע, שיצר בעבודת נמלים עיר שבה הרכבות אינן מפסיקות לנסוע. תהליך בניית הדגם תועד וצולם במשך 24 שעות, וסרט שהוצג במקום, סיפר את סיפורו של הדגם בהתהוות: הצצה לסרט.

אוצרות התערוכה: רנה סיון וליאת מרגלית.

עיצוב: רוט//טבת>עיצוב חלל

 

קטלוג התערוכה

  • racevet-heb

    רכבת לירושלים

    הקטלוג בשפות: עברית, אנגלית
    מספר עמודים: 73
    מידות: 22×22 ס"מ
    כריכה רכה

    ₪25.00
    מידע נוסף >