ציור בסגנון המיניאטורות התורכיות מן המאה ה-16, המציג את בניית שער שכם. תצוגת הקבע (מוזיאון מגדל דוד, ירושלים)

התקופה העותמאנית

1517 לספירה

על 400 שנות השלטון העותמאני בירושלים (1517-1917), שבהן ידעה העיר ימים של פריחה ושל שפל. לרוב, פרט לימי שלטונו של הסולטאן סולימאן המפואר, עת נבנו חומותיה ומרבית שעריה של העיר, הייתה ירושלים כפר נידח בפאתי האימפריה העותמאנית. סופה של התקופה במהפך הגדול שידעה ירושלים במאה ה-19: חדירתן של המעצמות האירופיות לירושלים וכניסתה של העיר אל העידן המודרני.

דמויות אופייניות לירושלים במאה ה-19 בחזיתו של רהט, תצוגת הקבע (מוזיאון מגדל דוד, ירושלים)

הבאים אל הרהט

בימיו של הסולטאן סולימאן המפואר שוקמה מערכת אספקת המים לירושלים. ברחבי העיר נבנו שמונה מבני רהט (סביל) שסיפקו מים לתושבי ירושלים ולבאיה במשך דורות רבים.

מבחר דמויות אופייניות לירושלים במאה ה-19 בחזיתו של רהט
סצנה תלת ממדית, קנה מידה 1:3

העתק של מכבש דפוס מתוצרת אנגליה (1841) ששלח משה מונטיפיורי לישראל ב''ק. תצוגת הקבע (מוזיאון מגדל דוד, ירושלים)

בתי דפוס ועיתונות בירושלים

במהלך המאה ה-19 הוקמו בירושלים בתי דפוס רבים. עוד לפני אמצע המאה פעלו בעיר בתי הדפוס של הארמנים, הפרנציסקאנים והיוונים אורתודוכסים, אשר הוציאו לאור ספרי דת, חינוך ומסעות. בית הדפוס העברי הראשון בעיר נוסד בשנת 1841. ערב מלחמת העולם הראשונה כבר פעלו בעיר שלושה עשר בתי דפוס עבריים.

מכבש דפוס מתוצרת אנגליה (1841) ששלח משה מונטיפיורי לישראל ב"ק
העתק מוקטן, באדיבות דפוס לוין-אפשטיין, בת ים

סצנה המציגה את אזור שער יפו כמרכז התחבורה של העיר, וכוללת את הסרטון הראשון (1896) שנעשה בירושלים. תצוגת הקבע (מוזיאון מגדל דוד, ירושלים)

תחבורה ומודרנזציה

עד סוף שנות השישים של המאה ה-19 התנהלה התחבורה אל ירושלים וממנה על גבי גמלים, חמורים וסוסים. בשנת 1867 נסללה הדרך שקישרה את העיר לנמל יפו. עגלות, כרכרות ודילג'אנסים רבים נסעו בה. בתוך שני עשורים הונחה מסילת הברזל בין יפו לירושלים ונחנכה בשנת 1892.

סצנה המציגה את אזור שער יפו כמרכז התחבורה של העיר, וכוללת את הסרטון הראשון (1896) שנעשה בירושלים
פרט מתוך סרטם של האחים לומייר, המתעד את הרכבת נכנסת לירושלים