מצד שני
תערוכה חדשה של האמן צדוק בן־דוד במגדל דוד
כמה פרטים חשובים
-
תאריך ושעה
שעות הפתיחה של המוזיאון
-
מחיר
-
מיקום
מגדל דוד מוזיאון ירושלים
התערוכה ‘מצד שני’, שנפתחה ב־18/9 במגדל דוד מוזיאון ירושלים, מציגה עבודות פיסול ועבודת וידאו של האמן הישראלי הבינלאומי צדוק בן־דוד, מהאמנים הישראלים המצליחים בעולם. חלק מהעבודות הן יצירות מותאמות אתר (Site Specific), שנוצרו במיוחד למצודה, וחלקן עבודות שהוצגו בעבר בעולם ומוצגות לראשונה בישראל בתערוכה.
התערוכה, שנפתחת בסמוך לציון יום השנה לאסון שפקד את ישראל בשבעה באוקטובר 2023, נוגעת בליבו של הכאב המפלח שנוכח מאז בחיינו. דרך דימויים מעולם הטבע, היא מציגה את המתח שבין הקצוות שבהם נעים האדם והטבע כאחד: בין אבל לצמיחה מחודשת, בין חושך לאור, בין פסימיות לאופטימיות.
התערוכה מתפרשת ברחבי מצודת מגדל דוד: בין ביתן הכניסה החדש של המוזיאון, עבור בגן הארכאולוגי באמפיתאטרון המצודה ע”ש ויקטור ואסתר אשקר, ועד לאולם המשושה בשער המזרחי של המקום.
אוצרות: אילת ליבר
פירוט העבודות:
אותו מקום, בזמן אחר (פנורמה), 2023. וידאו, 2:00 דק’
גלריית ביתן הכניסה
עבודת הווידאו נוצרה בחודש ינואר 2023 ונמשכת 120 שניות. העבודה מתארת מעבר הדרגתי ואיטי בין אור לחושך, בין יום ללילה, בין חיים למוות. תמונת הפנורמה של השדה הפורח מאופק לאופק, שהולך ונחרב באיטיות עד שנעשה לאדמה חרוכה, מסמלת את מחזור החיים ונדמית כמטפורה עכשווית לאסון שבעה באוקטובר.
מעבר לחצות, 2012. נירוסטה צבועה ביד ואור על־סגול
גלריית ביתן הכניסה
פסל הפרפרים המואר הוא עיגול נירוסטה דק אחד, שקוטרו 2.40 מטר והוא צבוע משני צדדיו.
היצירה מורכבת מאלפי פרפרים וחרקים מיניאטוריים, כשכל פרט בה צבוע בקפידה בצבעים זוהרים ובהירים. העבודה תלויה בחלל הגלריה החשוך, ורק באמצעות תאורת UV אפשר להבחין בצבעים ובפרטים המשתנים מצד אחד של היצירה לצידה השני. העבודה, שנוצרה לראשונה בשנת 2012 וזכתה להצלחה רבה בעולם, מוצגת כעת לראשונה בישראל, במגדל דוד מוזיאון ירושלים.
העבודה יוצרת בעיני המתבוננים בה אשליית תלת־ממד מפעימה. מבט אחד מציע עולם צבעוני ויפהפה, אופטימי ומלא עניין, אך מצדה השני של היצירה מתחלפת ההרגשה לחשש ורתיעה, לפחד קמאי למראה החרקים החשופים שבעצם אינם אלא אותם פרפרים, אותם יצורים חיים, אך הפעם בלי כנפיהם הצבעוניות. גם כאן משחק בן־דוד עם מטפורה של חיים ומוות, שמחה ואימה בו־זמנית, על פי נקודת המבט המשתנה.
ברושים / פאת השדה, 2024. פסל מותאם אתר למגדל דוד. פלדת קורטן חתוכה ידנית, 3 מ’ גג ביתן הכניסה
שבעת עצי הברוש, המתנשאים לגובה של 3 מטרים כל אחד, נוצרו במיוחד לתערוכה במגדל דוד והוצבו במקביל לחומת המצודה העתיקה, על גג ביתן הכניסה החדש. עצי הברוש חתוכים ידנית מפלדת קורטן, ומורכבים מדמויות אנושיות שמצטרפות יחד לנופי העץ במצבים משתנים – בין קמילה לצמיחה מחודשת.
נופים פנימיים, 2008. פלדת קורטן, חיתוך ידני
המגדל העגול
על שרידי המגדל המוסלמי העגול ניצבות דמויות במעגל, ומייצרות תנועה פנימית מלאת הבעה ורגשות תוך כדי אינטראקציה ביניהן. במיצב זה מביא האמן לידי ביטוי את המבט החוקר, שמתעניין ביחסים בין־אישיים בין הפרט לחברה סביבו. התבוננות זו בדינמיקה בין בני האדם קשורה גם היא להיותנו חלק ממעגל החיים הרחב, חלק בלתי נפרד מהטבע.
שלישיית פרחים, 2024. אלומיניום חתוך וצבוע ביד ומראה
המגדל המשושה
צידם האחד של הפרחים נצבע בשלל צבעים, וצידם השני צבוע בשחור. הצד השחור מתגלה דרך המראה המוצבת מאחור, תזכורת נוספת למורכבות שבן־דוד מציג דרך דימויי הטבע המושלם לכאורה.
בין שלושת הפרחים החדשים, שנוצרו במיוחד עבור מגדל דוד, בולט פרח הצבר המקומי, הסברס – סמל בתרבות הישראלית והערבית כאחד. במבט החוצה אל מרפסת האולם המשושה, בינות לשרידים הארכאולוגיים, אפשר להבחין בצמח הצבר הטבעי העתיק שמכה שורשים כבר שנים ארוכות כאן במצודת מגדל דוד.
הכניסה לתערוכה כלולה במחיר הכניסה למוזיאון