מעבר לתוכן מרכזי

גלריות תצוגת הקבע

עשר גלריות שמשלבות טכנולוגיה חדשנית, ממצאים ארכיאולוגיים וחפצים עתיקים

תצוגת הקבע החדשה במגדל דוד מוזיאון ירושלים מציעה למבקרים לצאת יחד למסע אל טבור העולם, בעקבות העיר המקודשת לשלוש הדתות: ליהדות, לנצרות ולאסלאם. בתערוכה עשר גלריות שבהן ממצאים ארכאולוגים, תעודות וחפצי אמנות יחד עם עמדות אינטראקטיביות חדשניות, עבודות וידאו-ארט וסרטים שהופקו במיוחד לתצוגה.

גלריה 1: על שפת הנצח – גלריית המבוא
גלריה “על שפת הנצח” השוכנת בחלל צלבני, היא הגלריה הראשונה שתפגשו כשתיכנסו למוזיאון מביתן הכניסה החדש. הגלריה מהווה מעין מבוא למוזיאון ולירושלים כולה; בחללה 12 מסכים אינטראקטיביים שבהם מוצג הרצף ההיסטורי של העיר בחלוקה ל-12 תקופות שלטון מרכזיות. בגלריה זו אנו רואים את ירושלים כעיר הנצח, אשר למעלה ממחצית האנושות – יהודים, נוצרים ומוסלמים – מתייחסת אליה כאל טבורו של עולם, עיר המחברת בין אדם למקום.

מוצגים מרכזיים:

  • שירו של יהודה עמיחי ‘ירושלים עיר נמל על שפת הנצח’
  • מפת בונטיג ושרידי המגדל החשמונאי תחת רצפת הזכוכית
  • מיצג וידאו-ארט בהקרנה על הקיר של היוצר ארי פולמן, ובו אנימציה השוטחת את ההיסטוריה של ירושלים לתקופותיה. אורך המיצג כארבע דקות
  • 12 מסכים אינטראקטיביים על 12 תקופות השלטון בעיר, ובהם מידע על האירועים החשובים ברחבי העולם לפי תקופה; מפת העיר עם הדגשת האתרים המרכזיים; וסרטון של דקה על התקופה. בכל מסך אפשר לעבור לכל אחת מהתקופות האחרות בלחיצה על כפתור ‘ציר הזמן של ירושלים’
  • חפצים ארכאולוגיים המתוארכים לתקופות ההיסטוריות מונחים בשתי ויטרינות
  • מיצג על השינויים שחלפו על ירושלים לאורך התקופות מוקרן על גבי דגם טופוגרפי עשוי אבן. בקיר הסמוך צילום אוויר עדכני של מרכז העיר כיום
  • אקסיס מונדי – גלובוס אינטראקטיבי עם נקודות שונות ברחבי העולם שמהם אפשר למתוח קו לירושלים, טבור העולם
  • ביציאה מהגלריה תוכלו לראות את סרטו של יאיר מוס, המציג בצילומים עכשוויים את סיפורה ההיסטורי של ירושלים מהימים שלאחר קום המדינה וחזרה לאחור, לימי הבית הראשון והתקופה הכנענית. אורך הסרט כחמש וחצי דקות

גלריה 2: מראה מקום – התקדשות העיר ליהדות

מרכזיות ירושלים היא אבן יסוד בתפיסה של עם ישראל את העיר. גלריה “מראה מקום” מוקדשת לסיפור הקשר המיוחד בין העם היהודי לעיר הקודש. הגלריה מספרת סיפור שנפרש על פני תקופות שונות: מהימים שבהם קבע דוד את בירתו בירושלים, דרך בניית בית המקדש בידי שלמה בנו, ועד לימי הבית השני – משיבת ציון ועד לחורבן בית המקדש. הגלריה, שבמרכזה דגם הר הבית ובית המקדש בסוף ימי בית שני, מבקשת לבחון את מעמדה של העיר והכיסופים אליה מימי קדם ועד ימינו.

מוצגים מרכזיים:

  • במרכז הגלריה: דגם הר הבית ומקדש הורדוס, שמציג את הר הבית במלואו בימי בית המקדש
  • מוצגים בוויטרינה: צלמיות, דגמי מקדש מוקטנים, קנקנים וידיות למלך; וכן גלוסקמאות, כלי אבן ומשקולות אבן
  • העתק של גליל כורש, מטבעות מהתקופה הפרסית
  • סרטונים שבהם עדויות להתקדשות ירושלים ליהדות בימי בית ראשון ועד לשיבת ציון, וכן בימי ממלכת החשמונאים
  • מטבעות חשמונאיים ותבנית לייצור מטבעות שנמצאה במצודה
  • מיצג שער טיטוס ומיצג דוד המלך
  • פריטים ארכאולוגים והעתקי משקופים מבתי כנסת
  • מיצג ציטוטים על ירושלים לאורך הדורות, מלווה בקול

גלריה 3: גאוגרפיה קדושה – התקדשות העיר לנצרות

גלריה “גאוגרפיה קדושה” מוקדשת לסיפור התקדשות העיר לנצרות. התצוגה מתמקדת בעיקר בתקופה הביזנטית והצלבנית, תקופות השלטון הנוצריות המובהקות בירושלים, שבהן באה לידי ביטוי מרבי התקדשות העיר לנצרות בהתפתחות המרחב הפיזי בעיר.

מוצגים מרכזיים:

  • במרכז הגלריה: דגם כנסיית הקבר מהתקופה הביזנטית, וסרטון העוסק בשינויים שהתרחשו בכנסייה לאורך התקופות
  • ממצאים ארכאולוגיים של צליינים מהתקופה הביזנטית ואגן טבילה שהתגלה במצודה
  • העתק פסיפס מפת מידבא ולצידו שני מסכים שעליהם מוקרן מקרא של נקודות מרכזיות במפה, וכן הצעה להשלמת הקטע החסר במרכז המפה. בלחיצה על המקרא נדלקת בפסיפס תאורה ממוקדת בהתאם למקום שנלחץ. כמו כן מוקרן משחק מחשב שבו אפשר לצבוע תמונה בפסיפס
  • סרטון ובו איורים של השבוע האחרון של ישוע בירושלים, כפי שתיארו כתבי יד נוצריים
    מהתקופה הביזנטית
  • מפת אדריכם במסך אינטראקטיבימפות ירושלים הצלבנית במסך אינטראקטיבי
  • מיצג של קהילות נוצריות שחיות כיום בירושלים

גלריה 4: שבחי ירושלים – התקדשות העיר לאסלאם

למעלה מאלף שנות שלטון מוסלמי השפיעו רבות על ירושלים שאנו מכירים כיום. במהלך המאה השביעית התקדשה העיר לאסלאם, וארץ ישראל נכבשה בידי המוסלמים. גם כיום ירושלים היא העיר השלישית בחשיבותה לעולם המוסלמי. גלריית “שבחי ירושלים” מוקדשת להתקדשות ירושלים לאסלאם, ומוצגים בה מסורת המסע הלילי, ספרות שבחי ירושלים ופרטים על המקום שבו יתרחשו אירועי אחרית הימים לפי האמונה המוסלמית. הגלריה ממוקמת בתוך אולם המסגד של המצודה (מסג’ד נבי דאוד), שהוקדש למקום התפילה של דוד המלך, אחד מנביאי האסלאם. שתי כתובות בקיר המזרחי מעידות על שלבים של בניית המסגד בתקופה האיובית ובתקופה הממלוכית. כתובת מחוץ למבנה מעידה על שיפוץ המסגד בימי העות’מאנים.

מוצגים מרכזיים:

  • דגם כיפת הסלע במרכז הגלריה; מבנים מרכזיים במתחם הר הבית ומבט לתוך מסגד אל אקצא מוצגים על גבי מסך אינטראקטיבי
  • כתבי יד המתארים את אחרית הימים במסורת האסלאם בירושלים מוצגים על גבי מסך אינטראקטיבי
  • תיבה מעוטרת בצורת כיפה מדמשק במאה ה-14 מוצגת בוויטרינה
  • מיצג המסע הלילי
  • תעודות וכתבי יד העוסקים בעלייה לרגל לירושלים
  • העתק של פסיפס האיילות מארמון השאם
  • סרטון המספר על חילופי השלטון בימי הביניים, מהצלבנים ועד העות’מאנים, בדגש על
  • האדריכלות המוסלמית בתקופות אלה

גלריה 5: מעגל השנה

גלריית “מעגל השנה” היא גלריה מסכמת של שלוש הגלריות שעוסקות בהתקדשות העיר ליהדות, לנצרות ולאסלאם. המועדים והחגים שנחגגים בכל דת ומוצגים בגלריה, משקפים את הרב-תרבותיות ואת המגוון האנושי הייחודי של העיר בימינו. לכל אחת מן הדתות לוח שנה משלה – לנצרות לוח שמשי, לאסלאם לוח ירחי וליהדות לוח שמשי וירחי; ויחד, באותה העיר, הן חוגגות את המפגש בין ירושלים של מטה וירושלים של מעלה. בגלריה מוקרן מיצג וידאו-ארט על התקרה שיצר דוד פולנסקי, עם סאונד של עמית חי כהן. אורך המיצג כשש דקות. על הקירות תלויים מסכי מגע ובהם מידע על חגי ירושלים לפי שלושת לוחות השנה.

גלריה 6: מגדל דוד

סיפורו של מגדל דוד מקפל בתוכו את ההיסטוריה של ירושלים. מגדל דוד שימש כמצודת ירושלים, ובו ישב השלטון בעיר מאז המצודה החשמונאית ועד ימינו, יותר מאלפיים שנה. במצודה התגלו שרידים רציפים מסוף ימי בית ראשון (חומת חזקיה) ולאורך כל תקופות השלטון בירושלים. עם השנים הפך מגדל דוד לסמל לירושלים כולה, לגעגועים לירושלים ולשיבה אליה. גלריה זו מוקדשת למגדל דוד, ומציגה ממצאים מחפירות מגדל דוד, כגון נשקים מקרבות היוונים והחשמונאים ומודלים של המצודה, וכן מיצגים אמנותיים.

מוצגים מרכזיים:

  • סרטון ובו שחזור ארכאולוגי של שינויים שחלו במצודה לאורך התקופות
  • ממצאים מקוריים מחפירות מגדל דוד
  • דוגמאות של אבני בליסטראות, ראשי חצים ואבני קלע מקרבות החשמונאים והסלווקים שנמצאו במצודה
  • ציטוטים של עולי הרגל מתיאורי נוסעים ודימויים ויזואליים של המגדל המוקרנים על מסך אינטראקטיבי
  • משחק מחשב שבו נעשה שימוש באמצעי ההגנה של המצודה
  • מגוון פריטים שמשקפים את הדימוי האמנותי של מגדל דוד כסמל יהודי, ציוני ולאומי: בהם שטיח הרצל, תשמישי קדושה, מדליות, כרטיסי ברכה לשנה החדשה, כרזות, בקבוקי יין ועוד. כל אלה מוצגים בוויטרינות
  • סרטון על תקופת המנדט הבריטי והקמת מוזיאון האמנות הראשון בארץ ישראל במגדל דוד. אורך הסרטון כארבע דקות

גלריה 7: הגלריה

גלריה לתערוכות מתחלפות. כעת מוצגת בגלריה תערוכה בשם “משחקי רחוב”, שמתבססת על מחקריו של דוד קרויאנקר ומציגה בצורה אינטראקטיבית אלמנטים אדריכליים ברחובות בולטים בעיר, כמו רחוב יפו, רחוב עמק רפאים, רחוב מאה שערים ורחוב רמב”ן, וכן את חומות העיר העתיקה. בקרוב תיפתח בגלריה תערוכה חדשה – פרטים בקרוב.

גלריה 8: ממעוף הציפור – דגם ירושלים במאה ה-19

סטפן אילש, אזרח אוסטרו־הונגריה קתולי, הגיע לירושלים בשנת 1864 ועבד ככורך ספרים בבית הדפוס הפרנציסקני. אילש בנה דגם של ירושלים, והדגם הוצב בשנת 1873 בתערוכה הבין־לאומית בווינה, בביתן האימפריה העות’מאנית. הדגם, שזכה לשבחים, הוצג ברחבי גרמניה ושוויץ. במשך כמה עשורים הוא אוחסן בעליית הגג של הספרייה העירונית בז’נבה ונשכח מלב. בשנות ה-80 של המאה ה-20 התגלה הדגם מחדש, ובעזרת מאמצי הקהילה היהודית בעיר הושב למגדל דוד. דגם אילש מרשים בשל הדיוק הקרטוגרפי שלו ונחשב למקור מדעי ללימוד ההיסטוריה והגאוגרפיה של ירושלים במאה ה־19. הדגם, שהורכב משמונה חלקים כדי שיהיה אפשר לשנע אותו, עשוי מאבץ ומולחם בבדיל.

גלריה זו משמשת כמשכן חדש לדגם, שהוצג במוזיאון הישן בבור המים. בכל רבע שעה מוקרן סרטון שביים נפתלי הילברג ואורכו כשש דקות. הסרטון מסביר על הדגם, המואר בתאורה מיוחדת, ומספר את סיפורו המיוחד באמצעות קטעי ארכיון ותמונות היסטוריות. שפת הסרטון עברית ואנגלית, ואפשר להאזין לקולות באמצעות המדריך הקולי שמקבלים בכניסה.
לצד הדגם יש מספר מסכים. באחד מוקרן מקרא בתלת-ממד של המודל, עם התייחסות לאתרים מרכזיים בעיר ותמונה עכשווית, ובאחרים משחקים של בניית אתרים מרכזיים בעיר.

גלריה 9: זמנים מודרניים – ירושלים טבור העולם

עם שקיעתה של האימפריה העות’מאנית והתעניינותו ההולכת וגוברת של המערב בירושלים, החל בה תהליך מואץ, שארך כמאתיים שנה, של מודרניזציה וחילוּן. ירושלים המודרנית פרצה מחומותיה של העיר העתיקה לכל עבר: נסללו דרכים והונחו מסילות רכבת שאפשרו זרימה של תיירים ומוצרי צריכה; קווי תקשורת חיברו את העיר לעולם; הוקמו מוסדות אקדמיים ומוסדות בריאות שמשכו אליה משכילים; ושכונות חדשות קמו בה למכביר.

במרוצת השנים הייתה ירושלים לעיר בעלת מעמד בין־לאומי, בירת מדינת ישראל והמטרופולין הגדול ביותר בה. למרות השינויים מרחיקי הלכת שחלו בירושלים והתמורות שמתחוללות בה בימינו, העיר משמרת את אופייה הייחודי זה אלפי שנים. גלריה זו מציגה באמצעות תצלומים, סרטים ותיעוד כתוב של בני התקופה את ירושלים המודרנית, את רבגוניותה ואת התהליכים והשינויים שחלו בה בעת החדשה.

בגלריה שלושה מסכים שמוקרנים עליהם סרטונים משני צדדיהם, היוצרים יחד תמונה מקיפה של התקופה המודרנית בירושלים. בצידם האחורי של המסכים מוקרנים סרטונים שיצר בן שני, ובהם נראים בסדר אקראי אירועים מרכזיים ובעלי חשיבות מחייה של העיר במאה האחרונה, כגון משפט אייכמן ונאום סאדאת בכנסת, וכן מעמדים ואישים המייצגים את העיר במאה האחרונה, כמו שולי נתן שרה ‘ירושלים של זהב’, ‘הגשש החיוור’ בשיר ‘מים לדוד המלך’, יוסי בנאי כשהוא מסתובב בשוק ועוד.

גלריה 10: עין לציון

גלריה קטנה זו מוקדשת לתצלומיה ולצלמיה של העיר בעת החדשה. מלבד תערוכות הצילום יש בגלריה ספרייה לעיון, ובה ספרי ירושלים רבים. אלה מזמינים את המבקר לנוח מהסיור במוזיאון, לצפות אל נוף העיר הנשקף מהחלון ולהרהר בירושלים.

קרדיט צילומים: עודד אנטמן, ריקי רחמן, אביר סולטאן

מחכים לראות אתכם ואתכן במוזיאון ✨

צרו קשר

*השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה.
*השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה.

תודה לך!

ההודעה שלך נשלחה, ניצור איתך קשר בהקדם האפשרי.

שדרגו את הביקור בירושלים