מעבר לתוכן מרכזי

טבור עולם

תערוכת אמנות ישראלית עכשווית בחפירות הקישלה

האירוע הסתיים. למידע על אירועים נוספים  לחצו כאן

כמה פרטים חשובים

  • תאריכון

    תאריך ושעה

    שעות הפתיחה של המוזיאון

  • מחיר

    מחיר

    כלול במחיר הכניסה למוזיאון
  • מיקום

    הקישלה, מגדל דוד מוזיאון ירושלים

“טבור – עולם” היא תערוכה רב־קולית ורב־חושית, פיזית ומטפיזית. היא מבקשת ליצור מערכות סמליות אישיות ואוניברסליות המחוברות למושגים טבור, ציר אמצע ועולם. התערוכה מזקקת רעיונות הנובעים ממרכז העשייה של כל אחד ואחת מהאמנים, ומחברת ביניהם כקבוצה. מדיומים מגוונים מגשרים בין הגוף לסביבה – וידאו, ציור, מיצב, וסאונד – ביצירותיהם של חנאן אבו־חוסיין, שרון בלבן, מתן דסקל, יהודית סספורטס, סהר עזימי, מרב שין בן־אלון וליהי תורג’מן. יצירותיהם מתפרשות אחת לתוך השנייה ופועלות בסינרגיה בחלל הקישלה, מתחם שמכיל בתוכו כ-2,800 שנות היסטוריה של ירושלים. במבנה צר ומקומר, באורך 450 מטרים, נחשפות כתובות גרפיטי של אסירי האצ”ל שהוחזקו בתאי הכלא בתקופת המנדט הבריטי, שרידי קירות עות’מאניים מרהיבים, יסודות מארמון המלך הורדוס, ממצאים ארכאולוגיים מתקופת החשמונאים לפני 2,200 שנה, ובעומק האדמה חומה מרשימה מתקופת מלכי יהודה בימי הבית הראשון (המאה ה־8 לפני הספירה).

המושג הלטיני Umbilicus Mundi מסמל את הטבור, או המרכז הרוחני והקוסמולוגי של העולם. זוהי וריאציה על האוֹמפָאלוֹס היווני – חפץ רב־עוצמה המאפשר תקשורת ישירה עם האלים, המקור של האורקל בדלפי. המסורת היהודית רואה בירושלים את נקודת המוצא של הבריאה ומרכז גאוגרפי וגופני: “[…] כשם שהטבור הזה נתון באמצע האיש, כך ארץ ישראל טבורו של עולם. שנאמר: יושבי על טבור הארץ” (יחזקאל לח, יב). “ארץ ישראל יושבת באמצעיתו של עולם, וירושלים באמצע ארץ ישראל, ובית המקדש באמצע ירושלים, וההיכל באמצע בית המקדש, והארון באמצע ההיכל, והאבן שתיה לפני ההיכל, שממנה הושתת העולם” (מדרש תנחומא, קדושים י). גרסה מקומית ומאוחרת יותר של האומפאלוס נמצאת בכנסיית הקבר בירושלים, ומנציחה את האמונה היהודית־נוצרית כי ירושלים היא מרכז היקום. על פי מסורות מוסלמיות, הסלע המזוהה כאבן השתייה הוא “הסלע האציל” (בערבית: אל צח’רה, الصخرة المشرفة) שבמרכז כיפת הסלע בירושלים. אבן זו ידועה כאבן ה”מנוקבת”, שכן חור קטן בפינתה הדרומית־מזרחית נכנס למערה מתחת לסלע, המכונה “באר הנשמות” – המקור המיתי של מי השתייה בעולם ומקורם של ארבעת נהרות גן עדן.

בתערוכה בחפירות הקישלה נחשפות שכבות ההיסטוריה של הטבור הזה בדגש על הקול הנשי ועל החיבור בין גוף, יצירה, צליל ותנועה. בין היצירות עוברת כחוט השני הכמיהה האנושית הדואלית – להתרומם מעל הרובד הגשמי, ובד בבד להיטמע במסתורין של הגוף, הטבע והקוסמוס. המבקרים מוזמנים להמריא מכאן ולהעמיק מכאן דרך עבודות המבטאות את היות הגוף “ציר עולם” המתווך בין האדם ליקום, מיקרוקוסמוס של המקרוקוסמוס. היצירות ממזגות את הפוליטי בחושני ומדגימות אנלוגיות בין כלים וגופים, אדם ונוף, קווי מתאר ומרקמים מעוררים – מטבור העולם ועד לבטן האדמה.

האמנים המציגים בתערוכה:
חנאן אבו-חוסיין, שרון בלבן, מתן דסקל, יהודית סספורטס, סהר עזימי, מרב שין בן-אלון וליהי תורג’מן.

אוצרות: ד”ר עדינה קמיאן, מלו ציון

התערוכה כלולה במחיר הכניסה למוזיאון, ופתוחה בשעות הפתיחה של המוזיאון. הכניסה לתערוכה דרך גלריה 1, “על שפת הנצח”.

שימו לב: הגישה לקישלה נעשית באמצעות מדרגות. התערוכה אינה נגישה לכיסאות גלגלים.

התערוכה תינעל בתאריך 22/11/24

  • חנאן אבו-חוסיין, זיכרון הגוף, 2021

  • ליהי תורג’מן, מפה (פוליפטיך), 2013

  • יהודית סספורטס, משפט כלים מס. 1, 2020

  • שרון בלבן, טבור בלון, 2024

  • התערוכה “טבור עולם” בחלל הקישלה

  • חנאן אבו-חוסיין, וגינה, 2001-8

  • שחר עזימי, עם המים, 2023

צרו קשר

*השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה.
*השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה.

תודה לך!

ההודעה שלך נשלחה, ניצור איתך קשר בהקדם האפשרי.

שדרגו את הביקור בירושלים